תיאטרון דאטא



תיאטרון דאטא ( http://www.thelma-yellin.co.il/1)

בית הספר הגבוה ללימודי תיאטרון ובימוי.
בית הספר הוקם על-ידי אברהם דנא ובוגרי בתי הספר התיכוניים לאמנויות הבמה ובעיקר – ביה"ס בו לימד דנא במשך שנים, ואשר משתף איתו פעולה.
בוגרי המגמות נפגשו במהלך שירותם הצבאי בימי שישי, ובהנחיית אברהם דנא למדו ושימרו את המיומנויות והטכניקות אשר רכשו בבית הספר, ורכשו מיומנויות אקרובטיקה דרמטית, קרקס, פנטומימה תנועה לתכלית וניתוח התנועה.
עם סיום שירותם הצבאי ובעקבות רצונם להמשיך את התהליך עם אברהם דנא, נפתחה השנה הראשונה של בית הספר.
.
מבחני הקבלה כללו שני שלבים:
  • ראיון עם אברהם דנא, מורה למשחק ומייסד בית הספר.
  • מבחן מעשי. על הנבחן להכין שני מונולוגים - אחד קומי ואחד דרמטי – ושיר. המבחן נעשה כתהליך של חזרה, ועל כן על הנבחן לדעת את המונולוגים בעל-פה בלבד.

בית הספר מלמד את שיטות המשחק והבימוי החל מתקופות יוון העתיקה דרך ימי הביניים , העת החדשה, הרסטוראציה והתיאטרון המודרני בשילוב עם אומנויות התיאטרון במזרח הרחוק , במזרח הקרוב ובאפריקה.

פירוט תוכנית הלימודים:

TRAINING
1. ריכוז ושחרור נפשי רגשי
2. פיתוח חושים
3. פיתוח הזיכרון
4. קשר והסתגלות
5. האמונה וחוש האמת
6. האסוציאציה
7. דמיון ופנטזיה
8. אקרובטיקה דרמטית
9. מיומנויות קרקס (הליכה על קביים, רכיבה על חד אופן, להטוטים)
10. הכנה פיזית וניתוח תנועה
11. משחק מחדש של חיי היומיום
12. עבודה על חלל וזמן, תזמון
13. משחק ללא מילים
14. שימוש במילה
15. שימוש במשפט
16. קול + תנועה + חפץ
17. שלושת מימדי השחקן
18. נוכחות בחלל וכיבוש החלל
19. נשימה נשיפה תהודה
20. אנרגיה קולית
21. חיבור הפנים עם החוץ
22. קונטקט אימפרוויזיישן
23. ISAI – אומנות לחימה

יסודות המשחק
  1. הריאליזם הפסיכולוגי
  2. הריאליזם המסוגנן
  3. הרצון – הפעולה, המעצור – הפעולה הנגדית
  4. המסכה הניטרלית
  5. המסכה הלרוורית
  6. המסכה המאפיינת
  7. המסכה הדמיונית סמלית
  8. הקומדיה דל-ארטה
  9. מונולוגים, דיאלוגים
  10. פרסונות ללא מילים
  11. האופרה של בייג'ין
  12. החוטא, הש01ה, הבופון, הליצן, המקהלה היוונית
  13. CONTEUR MIMEUR
  14. משחק מול מצלמה
  15. כתיבה דרמטית
  16. ארכיטקטורה מתנועעת
  17. הכנת והצגת מונודרמה
  18. הכנת והצגת משימת צוות
  19. הפקות לחללים  ריקים ולבמה קונבנציונלית

על המייסד והמנהל אברהם דנא

את דרכו בתיאטרון החל בגיל 16 בין השנים 1951-1953 בקיבוץ שובל, שם הקים, כתב וביים את ה"שובלטרון" – להקה יוצרת אשר הייתה מופיעה באזור הנגב.
בשנת 1954, עת גיוסו לצה"ל, התקבל ללהקת הנח"ל אך בחר לשרת ביחידה קרבית עם חבריו לקיבוץ.
1957-1970 – הקים, ביחד עם השחקן והבמאי שמואל שילה, בית ספר לתיאטרון בנגב, שם ביים ולימד משחק.
1969-1973 – למד משחק, תיאטרון ובימוי באוניברסיטת תל אביב וסיים תואר ראשון BA.
1974-1977 - למד בבית הספר של ז'אק לקוק בפאריז: סיים בהצטיינות את השנתיים של הלימודים, נשאר לשנה שלישית, השנה הפדגוגית, ועבד כאסיסטנט בבית הספר.  
1974-1977 – במקביל ללימודים אצל לקוק - למד לתואר שני  MA בתיאטרון והתמחות בבימוי, באוניברסיטת הסורבון החדשה PARIS 3.
1976-1977 – ערך מחקר על עבודת הבימוי של פיטר ברוק ב"טימון איש אתונה" מאת שייקספיר, אשר היווה  את הפרק המרכזי בעבודת המאסטר שלו.
1977-1979 – המשיך לעסוק במשחק בפאריז, עם להקת AQVARIUM כשחקן, עם הקרקס של האחים גרוס כליצן, ועבר השתלמות במסכות בתיאטרון השמש של אריאן מנושקין. 
1979 חזר לארץ והקים, יחד עם אנסמבל שחקנים, את פרויקט תיאטרון הגליל בקריית שמונה, שם לימד וביים עד שנת 1981.
1980-1983 לימד וביים בסטודיו למשחק של ניסן נתיב.
במקביל, לימד בבית הספר לאומנויות הבמה בית צבי.
1983-2003 לימד וביים בתיכון לאומנויות על שם .
במקביל, לימד משחק ובימוי בלימודי ההוראה המתקדמים של סמינר הקיבוצים.
משנת 1982 נחשב לאבי תיאטרון הרחוב בארץ, כשהקים את בית הספר והתיאטרון "מהרבא" – התיאטרון הראשון מסוגו בישראל, שפעל עד שנת 1991. התיאטרון העלה 25 הפקות מקוריות אותן ביים.
בוגרי התיאטרון הקימו להקות משלהם וביניהם תיאטרון דיאבולו, תיאטרון אספלט, תיאטרון בבואה, תיאטרון נוצר, תיאטרון הלוליינים, תיאטרון השוטים ועוד...
1984-1985 ביים שלוש הפקות מקוריות בתיאטרון הילדים והנוער של אורנה פורת בת"א.
1990 ביים בתיאטרון הקאמרי את קטעי הלוליינות, האקרובאטיקה והליצנות במחזה "גם הוא באצילים" מאת מולייר, בבימויו של אילן רונן.
1991 ביים באופרה הישראלית את קטעי הלוליינות, האקרובאטיקה והליצנות של האופרה "הכלה המכורה".
1990-2000 לימד וביים במגמת אומנות התיאטרון בתיכון ויצ"ו חיפה.
2001-2003 עסק במחקר וניתוח עבודת השחקן.
2003-2007 מקיים סדנת משחק לחיילים המשרתים בצה"ל, בוגרי בתי הספר התיכוניים לאומנויות הבמה ואחרים.
2006 – הקים את בית הספר למשחק ובימוי ת.דאטא לבוגרי בתי הספר התיכוניים לאומנויות הבמה ואחרים.




תיאטרון דאטא, בייסודו וניהולו של אברהם דנא, מציג את המחזה: "המעגל" מאת ארתור שניצלר. הקומדיה המרירה פורסמה על ידי הרופא הגרמני ד"ר ארתור שניצלר ב-1900. שניצלר העריך שבמחזה טמון חומר נפץ , והוא הדפיס אותו במהדורה פרטית, שלא למכירה, בכ-200 עותקים
ב-1903 תיאטרון סטודנטים ממינכן העלה שלושה  דיאלוגים מתוכו, הסטודנטים נעצרו ונענשו. בגרמניה נאסרת מכירת הספר. רק ב – 1920 עלה המחזה בבכורה בברלין. ב-1921 עלה המחזה בוינה, הורתה המשטרה להוריד את ההצגה.
המחזה מדבר על שחיתות, צביעות, ניכור ואלימות רדומה המסתתרים מאחורי ברק החברה החיצוני, מאחורי סחרחורות הזוגות הרוקדים וואלס בנשפי מסכות לאין ספור. סחרחורת זו גרמה לשיכרון חושים, והכינה את זוועות מלחמת העולם השנייה.
מחזה פורץ דרך זה הוא היום רלוונטי מתמיד ומאיר בתרבותנו: קוצר רוח, יהירות, אני ואפסי עוד, אגו טריפ, ניתוק, חוסר הקשבה, התבדלות. בעיבוד התיאטרלי של אברהם דנא – ההצגה מתרחשת בג'ונגל העירוני, בכיכר המרכזית של עיר, בלבוש קרנבלי ובמסכות מאפיינות, הנשענות על חיות כמו יונקים, בעלי כנף, זוחלים, חיות ים וחרקים,  התיאטרון המסוגנן מדגיש את המציאות בצורה טרגי-קומית ובמיוחד תיאטרלית.
בקצב הריקודים המעגל עובר מהזונה המשדלת את החייל- לחייל הכובש את החדרנית, מהחדרנית המפתה את האדון הצעיר- לאדון הצעיר המנהל רומן עם הרעייה הנשואה- מהרעייה הנשואה לבעל הנבגד- מהבעל המשדל את הנערה המתוקה, לנערה המתוקה שמושיטה יד למשורר, שנוטש אותה למען השחקנית, שאינה עומדת בקסמיו של הרוזן, שעובר ומתעורר אצל הזונה, תמונת הסיום של המחזה.
עיבוד ובימוי: אברהם דנא, כוראוגרפיה: אלה צפרוב, עריכה מוזיקאלית: אייל וייס, מסכות: אן טרז ז"ל
עיצוב במה ותלבושות: הלן בודניאצקי, עיצוב תאורה: אורי רוזן, עוזרת במה: טניה פלזנר
שחקנים: קטרינה טפליצקי- יונתן רוזנהק, אנה שרייר- גאי גוטמן, טניה פלזנר- רז ויינר, נעה אברמובסקי- עומרי רוזנצוויג, אורית ממרוד, בוגרי ביה"ס למשחק טוטאלי דאטא.
יום רביעי 5-5-10 בשעה 20:00, יום חמישי 6-5-10 בשעה 20:00
מוצאי שבת  8-5-10 בשעה 20:00
יום ראשון 9-5-10 יום שני 10-5-10 , יום שלישי 11.5.10 יום רביעי 12-5-10 – כולם בשעה 20:00
אולם ההאנגר "הפנינה" תלמה ילין, בורוכוב 5 א גבעתיים
כרטיסים במחיר 50 שקלים. הטבות לגמלאים וסטודנטים בטל.  0523-980700

תיאטרון דאטא בייסודו וניהולו של אברהם דנא מציג:

"המעגל" מאת ארתור שניצלר

21/04/2010 21:11
רותה דנינו
עיבוד ובימוי: אברהם דנא, כוראוגרפיה: אלה צפרוב, עריכה מוזיקאלית: אייל וייס, מסכות: אן טרז ז"ל.
עיצוב במה ותלבושות: הלן בודיאניצקי, עיצוב תאורה: אורי רוזן, עוזרת במה: טניה פלזנר
שחקנים: קטרינה טפליצקי- יונתן רוזנהק, אנה שרייר- גאי גוטמן, טניה פלזנר- רז ויינר, נעה אברמובסקי- עומרי רוזנצוויג, אורית ממרוד, בוגרי ביה"ס למשחק טוטאלי דאטא.
תיאטרון דאטא בייסודו וניהולו של אברהם דנא מציג: הקומדיה המרירה פורסמה על ידי הרופא הגרמני ד"ר ארתור שניצלר ב-1900. שניצלר העריך שבמחזה טמון חומר נפץ , והוא הדפיס אותו במהדורה פרטית, שלא למכירה, בכ-200 עותקים.
ב- 1903 תיאטרון סטודנטים ממינכן העלה שלושה דיאלוגים מתוכו, הסטודנטים נעצרו ונענשו. בגרמניה נאסרת מכירת הספר.
רק ב– 1920 עלה המחזה בבכורה בברלין.
ב-1921 עלה המחזה בוינה. המשטרה הורתה להוריד את ההצגה.

המחזה מדבר על שחיתות, צביעות, ניכור ואלימות רדומה המסתתרים מאחורי ברק החברה החיצוני, מאחורי סחרחורות הזוגות הרוקדים וואלס בנשפי מסכות לאין ספור. סחרחורת זו גרמה לשיכרון חושים, והכינה את זוועות מלחמת העולם השנייה.
מחזה פורץ דרך זה הוא היום רלוונטי מתמיד ומאיר בתרבותנו: קוצר רוח, יהירות, אני ואפסי עוד, אגו טריפ, ניתוק, חוסר הקשבה, התבדלות.

בעיבוד התיאטרלי של אברהם דנא – ההצגה מתרחשת בג'ונגל העירוני, בכיכר המרכזית של עיר, בלבוש קרנבלי ובמסכות מאפיינות, הנשענות על חיות כמו יונקים, בעלי כנף, זוחלים, חיות ים וחרקים, התיאטרון המסוגנן מדגיש את המציאות בצורה טרגי-קומית ובמיוחד תיאטרלית.
בקצב הריקודים המעגל עובר מהזונה המשדלת את החייל- לחייל הכובש את החדרנית, מהחדרנית המפתה את האדון הצעיר- לאדון הצעיר המנהל רומן עם הרעייה הנשואה- מהרעייה הנשואה לבעל הנבגד- מהבעל המשדל את הנערה המתוקה, לנערה המתוקה שמושיטה יד למשורר, שנוטש אותה למען השחקנית, שאינה עומדת בקסמיו של הרוזן, שעובר ומתעורר אצל הזונה, תמונת הסיום של המחזה.



המעגל - מאת ארתור שניצלר

תיאטרון דאטא: בייסודו וניהולו של אברהם דנא מציג את המעגל" מאת ארתור שניצלר"



קומדיה קסומה וקרנבלית, מסוגננת ויצרית המתרחשת בג'ונגל העירוני, בכיכר המרכזית של עיר. בלבוש ססגוני ובמסכות מאפיינות. 
התיאטרון המסוגנן מדגיש את המציאות בצורה טרגי-קומית ובמיוחד תיאטרלית, בקצב הריקודים המעגל עובר מהזונה המשדלת את החייל, לחייל הכובש את החדרנית,מהחדרנית המפתה את האדון הצעיר, לאדון הצעיר המנהל רומן עם הרעייה הנשואה, מהרעייה הנשואה, לבעל הנבגד, מהבעל המשדל את הנערה המתוקה, לנערה המתוקה שמושיטה יד למשורר, שנוטש אותה למען השחקנית, שאינה עומדת בקסמיו של הרוזן שעובר ומתעורר אצל הזונה  בתמונת הסיום של המחזה.
"ההצגה מתקיימת באולם "הפנינה "של בית הספר לאומנויות על שם "תלמה ילין: ברחוב בורכוב 5, גבעתיים בתאריכים:
יום רביעי 5.5.10 בשעה 20.00, יום חמישי 6.5.10 בשעה 20.0
יום שבת 8.5.10 בשעה 20.30
יום ראשון 9.5.10 בשעה 20.00, יום שני 10.5.10 בשעה 20.00
יום שלישי 11.5.10 בשעה , 20.00, יום רביעי 12.5.10 בשעה 20.00
להזמנת כרטיסים: 052-3980700

עיבוד ובימוי: אברהם דנא
כוראוגרפיה: אלה צפרוב
עריכה מוזיקאלית: אייל וייס
מסכות: אן טרז ז"ל
עיצוב במה ותלבושות: הלן בודיאניצקי
עיצוב תאורה: אורי רוזן
עוזרת במאי: טניה פלזנר
שחקנים: קטרינה טפליצקי - יונתן רוזנהק, אנה שרייר - גיא גוטמן
טניה פלזנר - רז וינר, נעה אברמובסקי - עומרי רוזנצוויג, אורית ממרוד.
הקומדיה המרירה פורסמה על ידי הרופא הגרמני ד"ר ארתור שניצלר ב-1900, שניצלר העריך שבמחזה טמון חומר נפץ והוא הדפיס אותו במהדורה פרטית. שלא למכירה, בכ-200 עותקים, ב- -1903 תיאטרון סטודנטים ממינכן העלה שלושה דיאלוגים מתוכו.
הסטודנטים נעצרו ונענשו. בגרמניה נאסרה מכירת הספר. רק ב – 1920 עלה המחזה בבכורה בברלין. ב-1921 עלה המחזה בוינה, הורתה המשטרה להוריד את ההצגה.
המחזה מדבר על שחיתות, צביעות, ניכור ואלימות רדומה המסתתרים מאחורי ברק החברה החיצוני. מאחורי סחרחורות הזוגות הרוקדים וואלס בנשפי מסכות לאין ספור. סחרחורת זו גרמה לשיכרון חושים, והכינה את זוועות מלחמת העולם השנייה. מחזה פורץ דרך זה הוא היום רלוונטי מתמיד ומאיר בתרבותנו: קוצר רוח, יהירות, אני ואפסי עוד, אגו טריפ, ניתוק, חוסר הקשבה והתבדלות.
בעיבודו המיוחד והתיאטרלי של האיש והאגדה: אברהם דנא אל תחמיצו!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה